9. 10. 2019

Alžběta Bublanová - Barák

Název Knihy: Barák
Autor: Alžběta Bublanová
Žánr: Román, Česká literatura
Nakladatelství: Petr Štengl
Datum vydání: 2019
Počet stran: 154
Typ knihy: brožovaná
Hlavní postava: osamělá důchodkyně 
Vedlejší postava: ženská co ji vykradli, Pavel, dcera
Recenze:

Kniha Barák od české autorky Alžběty Bublanové je už jejím 4. titulem, byť já ji objevuji až nyní. Poměrně útlá kniha Barák mě zaujala už svým názvem. Prostě když se řekne barák, vybaví se mi spíše něco negativního. Nějaká pavlač, protivní sousedi a taky nějaké tajemství, které by se v baráku nebo v jeho obyvatelích mohlo ukrývat. I samotná obálka knihy ve mně spíše evokuje detektivku, kterou kniha rozhodně není, i když menší krimi zápletka se  v knize taky objeví.


Po přečtení anotace moje zvědavost na knihu ještě vzrostla:
"Jak moc známe své blízké? Denně je potkáváme, bydlíme s nimi pod jednou střechou, a myslíme si, že o nich víme všechno. „Barák“ je vyprávěn stárnoucí vdovou, která pozoruje své sousedy, kteří na rozdíl od ní prožívají své životy. Působí jako přízrak, co se plouží z domu do obchodu a zpět, jinak vysedává u otevřeného okna činžovního domu. Její stereotyp nahlodá událost, která se dotkne přímo jí a ona prochází proměnou a nachází v sobě opět ženu. Osud zamíchá i se životem její dcery alkoholičky a jednoho z nájemníků tak, že je těžko říct, jak moc můžeme druhé poznat či pochopit."


A o čem kniha tedy je? Osamělá vdova si krátí dlouhé chvíle tím, že sedí u okna svého bytu a pozoruje život venku. Není to typická drbna, která by hromadila informace a pak je šířila dál. To, co venku vidí, si nechává pro sebe a jen ve své hlavě si domýšlí, jak osudy lidí pokračují dál. Její sousedé jsou hrdinové jejich příběhů a více než o svůj život se zajímá o to, co asi dělá ten malý klučina, jehož tátu kdysi zavřeli a který už dávno není malým klučinou a večer, co večer se vytrácí někam ven. A kam asi chodí ta hezky oblečená mladá holka z přízemí?
Hlavní hrdinka je tak trochu ztracená existence, ale má šanci na záchranu. Uvědomuje si, že to, co dělá není úplně normální, a že by stálo za to, vykročit ze svojí bubliny a vyrazit někam ven. Někam dál než pro rohlíky a mléko do nejbližší samoobsluhy. Chvilkami mi tohle hrdinčino dilema přišlo až nesnesitelné a já si říkala: "tak sakra ženská, už se zvedni a vypadni z toho bytu, vždyť je to pořád dokola" a jak to dopadlo? nebudu prozrazovat :-). V něčem mě hrdinka překvapila, v něčem zklamala, ale nakonec to všechno dopadlo poměrně dobře. Respektive má očekávání a přání byly vyslyšeny.
Autorčin styl psaní mi sedl, a i když jsem si u některých delších zamyšlení trošku nervózně poposedávala a chtěla víc akce, nakonec se kniha četla poměrně svižně. Za dvě deštivé odpoledne máte přečteno.
Pokud patříte mezi fanoušky českých autorů, knihu Barák doporučuji. Rozšíříte si obzory a povědomí o další mladou autorku. Já bych další knihou od Alžběty Bublanové určitě nepohrdla.
Knihu můžete ohodnotit na webu čbdb.cz zde, kde se také dozvíte o dalších knihách, které autorka vydala.

Hodnocení



E. ❀

1 komentář:

Budu ráda za všechny vaše slušné komentáře.