6. 12. 2017

Knižní tipy na Vánoce - část 2


V minulém článku o tipech na knihy pod stromeček jsem se zmiňovala o knihách, které doporučuji na základě osobního přečtení. Ale je spousta knih, o kterých si myslím, že si taky zaslouží být vánočním dárkem, ale na jejich přečtení jsem ještě neměla čas, nebo jsem si je ještě nepořídila, ale mám je zapsané na svém seznamu přání a nejspíš si je sama budu přát k Ježíškovi. 

1) Africká zima - Tomáš Šebek

Anotace:„Tak mám tu malárii, nebo nemám?“
Toto je autentická zpověď z Jižního Súdánu, nejmladšího státu světa, jehož území už celá desetiletí sužují ozbrojené konflikty. Na začátku roku 2017, kdy zemi navíc zasáhla vlna kritického nedostatku potravin, se do míst, kde se až příliš daří infekčním a tropickým nemocem, vydal na misi Lékařů bez hranic chirurg Tomáš Šebek. Po zkušenostech s úrazovou chirurgií z kolébky vúdú na Haiti a válečnou medicínou v severním Afgháni- stánu se spolu s kolegy ocitl v prostředí, kde má tradiční léčitel a jeho alternativní přístup k pacientovi daleko větší respekt než lékař vzdělaný na Západě. Proti fixaci zlomenin papírem anebo poléváním vařící vodou může reputaci chirurgického týmu v očích místních pozvednout snad jen tím, že v absolutní pustině obklopující nemocnici v Agoku provede první operaci mozku dospívajícího Jihosúdánce. Zápisky Tomáše Šebka, doprovázené strhujícími fotografiemi, představují jedinečný pohled na místa, o nichž se z veřejných médií nedozvíte. 

No řekněte, tahle knížka stojí za přečtení a určitě potěší každého dobrodruha. Taťku? Bráchu? Přítele?


Než jsem stačila článek dopsat, tak jsem stihla knihu přečíst. Měla jsem pravdu, je výborná. Celá recenze na webu čbdb.cz. Mrkněte tady na ni.




2) Máňa a my druzí - Simona Bohatá
Kniha mě zaujala svým obalem a už jsem na ni četla i jednu pozitivní recenzi, takže asi bude stát za to. Já ji mám vloženou v košíku u Albatrosmedia. Stojí tam 212,- Kč a co jsem tak projížděla jiné eshopy, zatím mi tam vychází nejlevněji a navíc si ji můžete online prolistovat.
Anotace: 

Dospívání není nikdy úplně lehké! Nestačí, že vám doma uháčkovali šaty z chemlonu a že vás ve škole nutí nosit pionýrský šátek, ještě o vaši výchovu zápolí velice neortodoxní babička Máňa a mladá maminka Aranka. Zdálo by se, že tím výčet strastí dětství v Praze 60. a 70. let pro malou Simonu končí, jenže pak „mi došlo, že budu nosit brýle už nafurt.“ Vtipně, bez patosu, s citem pro pointu, tak vypráví Simona Bohatá příběh Máni a druhých, příběh svého dětství.


3) Normalizované životy - Podle televizního cyklu "Příběhy 20. století - Adam Drda, Mikuláš Kroupa

Tato kniha mě zaujala dle své anotace. Je pravda, že jsem cyklus v televizi nesledovala, proto mě láká dovědět se víc. 

Anotace: I husákovská normalizace má své hrdiny a zbabělce!

Jak snadno se člověk mohl stát spolupracovníkem StB? Jakými prostředky vydíral bývalý estébák evangelické faráře? Jak se žilo v 70. a 80. letech homosexuálům? Co způsobilo ponížení tzv. anticharty mezi umělci i prostými občany? Kniha podle dokumentárního cyklu České televize, jenž vznikl ve spolupráci se obecně prospěšnou společností Post Bellum, přináší unikátní příběhy a dramatické osudy obyčejných lidí v době husákovské normalizace.
Opět ji mám vyhlídnutou na Albatrosmedia, kde stojí 339,- Kč, ale tady jsem po levnější variantě nepátrala, tak netuším, kolik stojí jinde. 



4) Žijte jógu - Václav Krejčík
Tahle kniha nebude pro všechny, ale já si ji od Ježíška moc přeji. S jógou koketuji už nějaký ten pátek a na bolavá záda (které mě beztak bolí od neustálého čtení :-)...) je jóga nejlepší lék. Není nic lepšího než lekce jógy pod vedením zkušeného instruktora. Jenže já si chci jógu občas (často) zacvičit i doma a tato kniha mě zaujala právě i tím, že je propojena s youtube kanálem Václava Krejčíka, kde najdete základní cviky a sestavy, takže necvičíte jen podle fotek, ale vidíte, jak správně cvik provést. Alespoň doufám, že to tak bude. Pokud knihu opravdu pod stromečkem najdu, určitě bude recenze a jen doufám, že ji tady nevychvaluji zbytečně a je vážně tak dobrá, jak si myslím. Vím, že bux.cz měl knihu v předprodeji za nižší cenu, ale jestli akce ještě trvá (spíš ne, kniha se už prodává), to přesně nevím.


5) Jen aby, řekla moje žena - Michael Třeštík

Anotace: Postřehy plné suchého humoru a sebeironie
Občas potkám lidi, kteří říkají, že nejsou na Fejsbuku. Připojí k tomu vždycky zdůvodnění, ze kterého vyplývá, že já jsem debil. Co já už přečetl knih o duševní práci. Jak má být optimistické prostředí, ergonomicky správné sezení, čistý vzduch a kdo ví co ještě, a stejně všechno důležité jsem zatím vymyslel při cigáru zmáčknutý na stoličce mezi zdí a vanou v koupelně. Dřív jsem si kladl spousty otázek, ale jak jsem zrál, tak se jednotlivé dílčí otázky spojovaly do otázek obecnějších, ty pak do ještě obecnějších, až zbyla jen jedna úplně základní: Kde mám brejle?

Knihu právě čtu a jsem nadšená. Knihu tvoří facebookové statusy Michaela Třeštíka (manžel od dokumentaristky Heleny Třeštíkové - a ano, kvůli ní mě vlastně kniha zaujala) a opravdu mě baví. Kniha asi není pro ty, co ho sledují na FB, protože se tam nic nového nedozvíte, ale třeba pro někoho kdo facebook nemá (starší generace?) a chcete ho pobavit, tak pro takového člověka je kniha skvělý dárek. Co status to perla. Už dlouho se mě nestalo, že bych se takto bavila u knihy, která nemá děj, příběh, nic a je složena jen ze statusů. A hádáte správně, autora už sleduji na facebooku. 


6) Zimní muži - Jesper Bugge Kold

Kniha mě zaujala kvůli srovnávání autora s Remarquem. Remarque mám ráda a srovnávat někoho s tímto velikánem, je už na pováženou, takže jsem upřímně zvědavá, zda kniha tomu dostojí, nebo to byl jen velkohubý marketing. Nic jsem neponechala náhodě a knihu už vlastním. Využila jsem akce nakladatelství Jota, která byla na Black Friday a kniha byla se slevou myslím 30 %.

AnotaceMůžete zůstat slušným člověkem, i když vstoupíte do řad SS? Chtěli jen přežít, ale osud jim rozdal jiné karty.
„Od Remarquova díla Na západní frontě klid jsem nečetl knihu, která by na mě svým vylíčením válečných hrůz a toho, jak válka lidi mrzačí, udělala takový dojem jako Zimní muži.“
NORDJYSKE STIFTSTIDENDE
Dva bratři, Karl a Gerhard, žijí poklidným životem v rodném městě Hamburku. Karl se po smrti otce ujímá vedení rodinné textilní továrny. Žije ve šťastném manželství se ženou a čtyřmi dětmi. Gerhard je profesorem matematiky na univerzitě. Po smrti manželky a dcery se plně ponořil do práce a psaní knih.
K moci se ovšem dostává Adolf Hitler a oběma bratrům se začíná otřásat země pod nohama. Proti své vůli se oba stávají součástí nacistické mašinerie a jsou nuceni podílet se na věcech, se kterými sice nesouhlasí, ale zároveň se proti nim nedokáží postavit. Karl se dostává na francouzskou i ruskou frontu a Gerhard organizuje židovské transporty do koncentračních táborů.
Oba jsou zatlačeni až do krajnosti, což je hluboce poznamená. Vyprávění osciluje mezi rodinným životem v Hamburku a událostmi na frontě i v Německu za války. Napínavý příběh ukazuje, jak rychle se normální, civilizovaný život může proměnit v absurdní zmrzačenou skutečnost během války i jak těžké je hledání vlastního já po jejím skončení.
Zimní muži jsou román o hrůzách války. Příběh o hranicích mezi dobrem a zlem, o životě a smrti i o morálních dilematech a svědomí.
Knih, které bych chtěla, je mnohem víc, vypíchla jsem ty, které mě poslední dobou zaujaly nejvíc.

E.❀

1 komentář:

Budu ráda za všechny vaše slušné komentáře.